Airbus A320 Pnömatik Sistem Konu Özeti

a320 pnömatik sistem

Pnömatik sistemi uçaklarda çeşitli amaçlarda kullanmaktayız. Pnömatik sistem uçak içi iklimlendirmede, motor çalıştırmada, kanatlarda buzlanmanın önlenmesinde, su sisteminin basınçlandırılmasında ve hidrolik sistemin basınçlandırılmasında kullanılmaktadır. Hidrolik sistem hakkında kısa bir özet için hazırlamış olduğum makaleden faydalanabilirsiniz.

Bu yazımda da sadece pnömatik sistemin kaynaklarından bahsedip yazımı sonlandıracağım. Pnömatik sisteme giriş olarak değerlendirebilirsiniz.

High Pressure Bleed Air için kaynaklarımız şu şekilde sıralanabilir;

  1. Motor
  2. APU
  3. Ground Bağlantısı

Motor

Uçuş esnasında kullanılan ilk kaynak motorlardır. Motorun IP (intermediate pressure) ve HP (high pressure) kısımlarından hava alınır. HP bölümü yalnızca IP'de yeterli miktarda basınç olmadığı zaman kullanılmaktadır. Yani çoğu zaman HP'nin kullanımı uçak ground operasyonu esnasında motorlar idle durumunda iken kullanılmaktadır. IP de hava basıncı yeterli miktarda olduğu zaman HP valfi otomatik olarak kapanmaktadır.

HP ve IP havası aynı anda kullanılamaz.
Pre-Cooler olarak adlandırdığımız bir mekanizma, gelen havanının sıcaklığının yüksek olması durumunda (HP veya IP farketmez) gerekli sistemlere aktarılmadan önce motor fanlarından alınan ile soğutulması işleminde görev almaktadır.

1 numaralı motor ve 2 numaralı motorlarda kullanılan sistem tamamen aynı.

APU

Uçak yerde iken hava kaynağı olarak kullanılmaktadır. Hem motor çalıştırma esnasında hemde uçak içi iklimlendirmede kullanılmaktadır. APU aynı zamanda uçuş esnasında da hava kaynağı olarak kullanılsada burada limitleyici bir faktör olan 20,000 ft önem göstermektedir. Üzeri yüksekliklerde hava kaynağı olarak kullanılamaz.
 
! APU üzerinden alınan hava kullanılmaya başlandığı zaman otomatik olarak motordan alınan havanın gelmemesi için valfler (Engine Bleed Valve) kapanır. Yani APU'nun önceliği vardır.

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski